חשבתם שכל חטיפי הדגנים בריאים?

shutterstock_118310938 LR

חטיפי הדגנים פופולריים בקרב מבוגרים וילדים ונתפשים כמוצר בריאותי שמתאים לארוחת ביניים או כתחליף לארוחת בוקר. בפועל כדאי לשים לב לרכיבים: חלק מהחטיפים עמוסים סוכר ושומנים ■ הפחות מומלצים – המצופים בשוקולד ובקרם יוגורט; היותר טובים – חטיפים עם פירות

>> הם קיבלו את התואר האטרקטיבי חטיפי בריאות, אף שלמעשה המלה בריאות לא מופיעה על גבי המוצר. בסופו של דבר מדובר בחטיפי דגנים עם תוספות שונות כמו שוקולד, יוגורט או פירות וכמובן – סוכר.

"אני רואה הרבה אנשים שקוראים לחטיפים האלה חטיפי בריאות", אומרת עינת מזור משירותי בריאות כללית של מחוז דן-פתח תקוה. "העטיפה של המוצר והשיווק שלו משדרים משהו דיאטטי וטבעי. אנשים מרגישים שהם אוכלים משהו בריא ולא ממתק, אף שלמעשה לכל המוצרים האלה אני קוראת חטיפי אנרגיה – חטיף שמספק כמות מסוימת של קלוריות. ברוב המקרים זה ממתק בתחפושת". מנתוני מכון נילסן עולה כי שוק חטיפי הדגנים צמח ב-2010 ב-7.8% לעומת 2009. הענף מחולק לקטגוריית חטיפי דגנים למבוגרים, המחזיקה 63% מהשוק, ולקטגוריית חטיפים לילדים, המחזיקה 37%. ההיקף הכספי השנתי של הענף הוא 217.6 מיליון שקל. המותגים המובילים בשוק המבוגרים הם אנרג'י של שטראוס ונייצ'ר ואלי (Nature Valley), שמיובא מארה"ב. שחקנים נוספים הם תלמה; קורני, שמיובא מגרמניה; המותג הפרטי שופרסל; ולייף. לפני כשבוע הודיעה אסם נסטלה כי גם היא נכנסת לקטגוריית חטיפי הדגנים.

מדוע חטיפי הדגנים נהפכו פופולריים כל כך? לדברי מזור, מכיוון שהם קטנים ועטופים בנפרד לשמירת טריותם, נוח לקחת אותם בתיק ולשלוף בעת הצורך. "זאת הסיבה שזה תפס במיוחד בתזונה של אנשים בארוחות ביניים".

כדי להבין מה מכילים החטיפים האלה ביקשנו משלוש דיאטניות בכירות לבדוק את הערכים התזונתיים והרכיבים שמהם החטיפים מורכבים לפי ארבע קטגוריות: חטיפים עם שוקולד; חטיפים עם יוגורט או משולבים בחלב; חטיפים עם פירות; וחטיפי אגוזים, בוטנים או שקדים. הדיאטניות עינת מזור, מיכל סוקמן ממכבי שירותי בריאות וסיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים בילינסון, לא ידעו באילו מותגים מדובר. הן קיבלו לידיהן את הערכים התזונתיים של המוצר ל-100 גרם, את המשקל של כל חטיף ואת הרכיבים ממנו הוא עשוי – לפי תוויות היצרן המופיעות עליהם.

על סמך המידע הרכבנו רשימה של הדברים שכדאי לשים לב אליהם כשקונים חטיפים ובחרנו את החטיפים המומלצים ביותר בכל קטגוריה.

1. הימנעו מחטיפים המכילים שומן טראנס ושמנים צמחיים מוקשים "שומן טראנס עלול לגרום למחלות כמו טרשת עורקים, מחלות לב וכלי דם. הגוף שלנו לא יודע איך לנקות את כלי הדם מהשומן הזה", אומרת סוקמן. היא מציינת כי היצרן לא מחויב לסמן את כמות שומן הטראנס במוצר, ולכן ממליצה לבדוק אם הוא מכיל שמנים צמחיים מוקשים. סוקמן מציגה כדוגמה את המוצר עוגי, חטיף דגנים שמכיל פצפוצים בטעם שוקולד, שבו הרכיב השני הוא שמנים צמחיים שחלקם מוקשים. החטיף אכן מכיל 2 גרם שומן טראנס. "גם כשמוצאים חטיף שיש בו ויטמינים ו-150 מ"ג סידן, כמו החטיף הזה – כמות שומן הטראנס בו בלתי מתקבלת על הדעת. אני הייתי נמנעת מכל מוצר שמכיל שומן טראנס. את הוויטמינים אפשר לקבל ממקורות אחרים".

2. בידקו מה הרכיב הראשון ברשימה – המרכיב העיקרי – לא אחת מדובר בשוקולד או בסוכר בחלק מהמוצרים, כמו חטיף שקדים ושוקולד של תלמה, חטיף בציפוי שוקולד שווייצרי של לייף וחטיף שוקולד חלב של קורני, הרכיב הראשון הוא שוקולד ולא דגנים. הדיאטניות כינו את המוצרים האלה חטיפי שוקולד ולא חטיפי דגנים. בחטיפי מותג שופרסל שנבדקו – חטיף תות ויוגורט וחטיף אגוזים ובוטנים – הרכיב הראשון הוא סירופ גלוקוזה עתיר פרוקטוזה, דהיינו סוכר.

לעומתם, בחטיף עם בננה ותמר של תלמה, הרכיב הראשון הוא סיבים תזונתיים פרה-ביוטיים, שמספקים 5.6 גרם סיבים בחטיף. הרכיב השני הוא בננה.

3. כמות הסיבים התזונתיים לא משמעותית במרבית המוצרים "הייתי מצפה שחטיפים כאלה יהיו מועשרים בסיבים תזונתיים, אך מצאנו כמות מספקת רק בחלקם. במוצרי תלמה – חטיף דגנים עם שקדים ושוקולד ושוגי, חטיף דגנים בטעם וניל עם קרם חלב – ובחטיף אנרג'י מיקס פירות, יש 3-4 גרם סיבים תזונתיים, שהם עשירית מהכמות המומלצת למבוגרים. בחטיף בננה ותמר של החברה, לעומתם, יש 5.6 גרם – בשביל חטיף קטן כל כך זאת כמות יפה של סיבים תזונתיים", אומרת מזור.

4. אל תקנו מוצר כי כתוב על האריזה שהוא מכיל יוגורט או חלב. בדרך כלל מדובר בכמות זניחה "מדובר באקט שיווקי או בניסיון של היצרן לגוון את המוצרים כדי שיקנו יותר. אנשים עלולים לחשוב שהקבוצה הזו עדיפה על החטיפים המשלבים שוקולד, אבל כשבוחנים את הערכים התזונתיים רואים שכמות השומנים, הפחמימות והקלוריות דומה במרבית המוצרים", טוענת מזור. בשתי הקטגוריות השומן הרווי הוא חלק נכבד מכמות השומן במוצר, ומגיע לפעמים ל-50%.

פרישמן מסכימה ומוסיפה כי "אין מה לאכול את החטיף בשביל היוגורט. 1% אבקת יוגורט זה אפילו לא כפית, ואני גם לא יודעת איזה יוגורט זה". סוקמן מוסיפה כי "אחת הסיבות שאנחנו אוכלים יוגורט היא צריכת חיידקים פרו-ביוטיים, אבל לא נראה לי שבתהליכי הייצור נשאר משהו מאותם חיידקים, וגם הכמויות אפסיות".

5. במרבית החטיפים שמתהדרים בכך שהם מכילים פירות, כמות הפרי נמוכה בדקו כמה פרי באמת מכיל מוצר שמציג את עצמו כחטיף עם פירות. בחטיף הדגנים והקינמון של Free יש 10% תמרים, ובחטיף הדגנים והתמרים של תלמה יש כמות גבוהה אפילו יותר – 21% פרי – אך במוצרים האחרים האחוזים נמוכים יותר. בחטיף הדגנים עם תות של פיטנס יש רק 4% פרי, בחטיף התפוח והקינמון האורגני של הרדוף לא מצוין אחוז הפרי, אבל תפוח העץ נמצא כרכיב שישי, ומכאן שלא מדובר בכמות גבוהה במיוחד. בחטיפי גרנולה פירות ושקדים של נייצ'ר ואלי מצאנו ברשימת הרכיבים כי הפירות הם צימוקים וחמוציות, אך לא צוינה הכמות.

6. חטיפים שכתוב עליהם "ללא תוספת סוכר" מכילים ממתיקים טבעיים, שמעלים את רמת הסוכר והשומנים בדם מעבר לעובדה שכל מוצר מכיל המון רכיבים, מזור מציינת שיש רכיבים שכתובים בווריאציות שונות אך משמעותן זהה, כמו סוכר – סירופ תירס, סוכר ענבים, פרוקטוז, גלוקוז, סוכר חום או סילן. סוקמן מציינת כדוגמה את חטיף האגוזים והבוטנים של הרדוף, שמצוין עליו שהוא ללא תוספת סוכר, אך הוא מכיל סירופ אגבה. "צריך להבין שהסירופ הזה הוא כמו סוכר. יש שימליצו עליו כי הוא יעלה לאט יותר את רמת הסוכר בדם, אבל בסופו של דבר הוא גורם לחוסר איזון של רמות סוכר ועלייה של שומנים בדם", מפרטת סוקמן. גם בחטיף תמרים וקינמון של Free, שהוא ללא תוספת סוכר, יש סילן, שמטרתו להמתיק את המוצר.

7. ככל שרשימת הרכיבים ארוכה יותר, כך המוצר רחוק מחומרי הגלם שלו כמות הרכיבים הגדולה במרבית המוצרים מעידה על תעשייתיות המוצר. הרשימה מורכבת ממלים שאינן ברורות לרוב האוכלוסייה ומקשה להבין מה מכניסים לגוף. "אפילו איש מקצוע עלול להתקשות בהבנה או הכרה של כל המרכיבים", אומרת מזור. פרישמן ממליצה לאכול דברים כמה שפחות מעובדים, "אף מוצר לא יהיה לא מעובד לגמרי, אחרת היינו אוכלים דברים שלמים, אבל כדאי לחפש מוצרים בעלי מעט רכיבים".

8. החטיף לא יכול להיות תחליף לארוחת בוקר, עשו בו שימוש כארוחת ביניים "אלה חטיפים שניתן לשלב באורח החיים שלנו, אבל לא במקום ארוחת בוקר, מכיוון שמחקרים ממליצים על ארוחת בוקר מופחתת סוכר, שמבוססת על פחמימות מורכבות שמתפרקות לאט. אם כמות הסוכרים הפשוטים במוצר גבוהה, היא יכולה להעלות את רמת הסוכר בדם במהירות, וכמו שהיא עולה מהר היא גם תרד מהר. הקפיצות האלה עלולות לגרום לעייפות ולחוסר ריכוז", אומרת מזור.

חטיפים לספורטאים בלבד

>> קטגוריה נוספת של חטיפים, שאינה מיועדת לכלל האוכלוסייה, היא חטיפים שמיועדים לספורטאים. החטיפים מבוססים בעיקר על כמות חלבונים או פחמימות גבוהה או תערובת שלהם. "החטיפים האלה אמורים לתת פתרון לתזונת הספורטאים לפני פעילות ואחריה".

"בקטגוריה הזו אנחנו מדברים על תזונה לספורטאים מקצועיים בלבד", אומרת פרישמן. "מי שהולך 40 דקות על הליכון כמה פעמים בשבוע או רץ קצת לא זקוק להם. אם בכל זאת רוצים פוש קטן של אנרגיה לפני האימון אפשר לאכול פרי שאינו מכיל שומן".

"החטיפים מיועדים לאנשים שעוסקים בפעילות אקסטרים או בבניית גוף ומסת שריר", מרחיבה סוקמן. "כל שאר המתעמלים לא צריכים להתקרב לחטיפים האלה, כי הם מועשרים בכמויות גבוהות מדי של פחמימות וחלבונים, שעלולות להזיק לאדם רגיל. זאת גם הסיבה שנדרשת התייעצות אישית עם דיאטנית ספורט לפני השימוש בהם".

קישור לכתבה המקורית