קרטיב פעם ביום, ארטיק פעם בשבועיים

shutterstock_166085144 LR

בדיקת המרכיבים ב-27 קרחונים ושלגונים מעלה כי הם מכילים כמויות לא מבוטלות של שומן, סוכר וקלוריות, לעתים בכמות השקולה לזו שבארוחה שלמה

במדינה חמה כמו ישראל, ארטיקים נמכרים כל השנה – אבל בקיץ הצורך בחטיף המצנן עולה. לפי נתוני סטורנקסט, ביוני-אוגוסט 2010 עלו מכירות הארטיקים וחטיפי הגלידה בישראל (ברשתות השיווק וחנויות נוחות) ב-306% לעומת חודשי החורף באותה שנה (דצמבר-פברואר). בשטראוס מדווחים כי המכירות ביוני-אוגוסט 2010 היו גבוהות ב-30% מהמכירות במארס-מאי, וב-45% לעומת ספטמבר-נובמבר.

שוק חטיפי הגלידה אינו צומח רק בקיץ, אלא גם משנה לשנה: מנתוני מכון נילסן (על אריזות מאגדות) עולה כי ב-2010 נרשמה צמיחה של 13% בשוק זה לעומת 2009, והיקף המכירות הגיע ל-184.6 מיליון שקל.

"אלה הפינוקים של הקיץ, וההתייחסות אליהם צריכה להיות כאל ממתקים שמומלץ לצרוך במידה", אומרת הדיאטנית מיכל סוקמן ממכבי שירותי בריאות. "בתור שכאלה הם דווקא מהמוצלחים יותר, מאחר שהם מופחתים במלח, חלקם גם מופחתים בשומנים, ויש טווח של אפשרויות לבחור מהן – כאלה בעלי ערכים תזונתיים טובים יותר ופחות. יתרון נוסף בחטיפים האלה הוא הערך הקלורי והתזונתי המוגדר והידוע למנה".

לדברי הדיאטנית עינת מזור משירותי בריאות כללית, התפישה שמוצרים אלה נפוצים בעיקר בקרב ילדים שגויה. אלה מאכלים נפוצים בקרב כל פלחי האוכלוסייה – גם בקרב בוגרים וקשישים – מאחר שהם מרעננים, מקררים ונוחים לבליעה.

ארטיקים, קרחונים ושאר חטיפי הגלידה נמכרים באריזות מאגדות ברשתות השיווק, וכבודדים בפיצוציות, מכולות, מזנונים וקיוסקים. לפי נתוני נילסן, את נתח השוק הגדול ביותר מחזיקה שטראוס עם 58% מהשוק (באריזות מאגדות), אחריה מדורגת נסטלה עם 31% מהשוק, ואחריהן מדורגות חברות פלדמן וריאו, עם 6% ו-4%, בהתאמה.
כדי לבדוק אילו ארטיקים וחטיפים מומלצים יותר ואילו פחות, העברנו לדיאטניות מזור וסוקמן את רשימת הרכיבים והערכים התזונתיים ל-100 גרם של 27 מוצרים. המידע לא כלל את שמות המוצרים והחברות, וחולק לשש קטגוריות: ארטיקים משמנת, ארטיקים משומן צמחי, קרחונים, ארטיקים דיאטטיים, שלגונים מופחתי קלוריות ושומן, וטילונים קסטות. במבט כולל על הרשימה ציינו לטובה שתי הדיאטניות כי בכל המוצרים שנבדקו נמצאו צבעי מאכל טבעיים בלבד, ולא צבעי מאכל סינתטיים שאיפיינו בעבר את שוק הארטיקים.

ארטיקי שמנת, טילונים וקסטות: כמו ארוחה שלמה

"אני קוראת להם בומבות", אומרת מזור על הארטיקים העשויים שמנת ומצופים לרוב בשוקולד. "יש בהם כמות גדולה מאוד של קלוריות, שנובעת מתחולה גבוהה של סוכרים ושומנים, ש-50% מהם רוויים. אלה השומנים המזיקים ביותר, שצריכה רבה מהם מגבירה סיכויים למחלות לב ואירועים מוחיים", היא מסבירה.

"אנשים מבוגרים, ובמיוחד מי שמנסים לשמור על משקל נמוך ועל רמות סוכרים ושומנים בדם, צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם אוכלים ארטיק כזה", מוסיפה מזור. "תכולת הקלוריות הממוצעת ליחידה – כ-300 קלוריות – מקבילה לארוחה שלמה, ולא מומלץ לצרוך אותם בתדירות גבוהה".

לדברי סוקמן, אפילו כמות הסידן הגבוהה בארטיקים האלה – שהיא עשירית מהכמות היומית המומלצת – אינה מצליחה להפוך אותם למומלצים – גם לא לילדים. "ילד שיאכל מנה עשירה כזו ישבע, והממתק יבוא על חשבון הארוחה".

טילונים וקסטות אמנם עשויים משומן צמחי, אבל מבחינת הערך הקלורי הם דומים לארטיקים משמנת. גם כמות הסוכרים בהם גבוהה. ממוצע הפחמימות בחטיפי הגלידה בקטגוריה זו הוא 40 גרם, שווה ערך לשמונה כפיות סוכר. "מבין הארטיקים וחטיפי הגלידה, אלה האחרונים שכדאי לבחור, בדומה לארטיקי השמנת", אומרת סוקמן. מזור מדגישה כי שתי הקטגוריות לא מומלצות לעתים קרובות גם עבור מי שלא סובלים מעודף משקל ובעיות בריאות, מאחר שקיים אפקט של צבירת שומנים וסוכרים.

לגבי שתי הקטגוריות, ממליצה סוקמן לרכוש מאגדים הכוללים כמה יחידות של המוצרים בגודל מוקטן. "אם אין בעיה בריאותית, אפשר להתענג על מוצר טוב לפעמים – בחצי הכמות – עבור רוב האנשים זה מספיק", היא אומרת. "זאת כמובן בהנחה שאכילה של חטיף אחד לא גוררת אכילה של נוספים".

ארטיק על בסיס שומן צמחי: עדיף על בסיס פירות

ארטיק על בסיס שומן צמחי: עדיף על בסיס פירות

לדברי הדיאטניות, קטגוריית השומן הצמחי עדיפה על חטיפי השמנת, מאחר שכמויות השומן בהם נמוכות יותר. "מבין הארטיקים העשויים שומן צמחי, כמעט תמיד יש יתרון לאלה על בסיס פירות, מכיוון שהפירות אמנם תורמים סוכרים אבל לא שומנים", אומרת מזור. הדיאטניות מצביעות על כך שלארטיקים המבוססים על פירות יש מחצית מכמות הקלוריות בהשוואה לאלה עם ציפויי השוקולד או הצימקאו.

כמו כן מציינת מזור כי כמויות השומן בארטיקי הפירות משומן צמחי שנבדקו הן כרבע מאלה שבארטיקים המצופים צימקאו או שוקולד, אך יש לשים לב שבכל הארטיקים בקבוצה זו 75% מהשומן הוא רווי.

"בארטיק שעשוי משומן צמחי חשוב לקרוא טוב את רשימת הרכיבים כדי לבדוק אם קיים שומן צמחי מוקשה – שמקושר למחלות לב וכלי דם", מדגישה סוקמן. "זהו רכיב שגורם יותר בעיות משמנת או חמאה, מאחר שעם כולסטרול הנמצא באופן טבעי בשומנים מהחי ומוכר לגוף – הגוף יודע להתמודד, אך עם שומן טראנס – הנמצא בשומן הצמחי המוקשה והוא רכיב זר לגוף – הוא אינו יודע להתמודד".

קרחונים: ממתק יומי לילדים

את הקרחונים משוות הדיאטניות לכוס מיץ ממותק, מאחר שהרכיבים העיקריים בהם הם מים וסוכר, ולעתים גם רכז פרי. כמות הקלוריות הממוצעת לקרחון היא שליש מכמות הקלוריות בארטיק שמנת, והם אינם כוללים כלל שומן.

"ההמלצה שלנו לחטיף ביניים היא שיכלול 70-100 קלוריות, וקרחונים יכולים למלא את תפקיד החטיף בקיץ", אומרת סוקמן. "זה אמנם ממתק ששווה ערך לכף סוכר, אבל שאר הממתקים מציעים אפשרויות גרועות יותר. אפשר אף לקנות אותם במארז הביתה, כי הם עדיפים כנשנוש על פני עוגיות או חטיפים מלוחים".

לדברי סוקמן, ילדים במשקל תקין שאינם סובלים מבעיות בריאות ונוטים להיות פעילים ולהוציא אנרגיה, יכולים ליהנות מממתק ליום, וקרחון יכול להיות אותו ממתק. מזור מוסיפה כי חשוב לבדוק ולפרש את כמות הסוכרים במוצר. לדבריה, 5 גרם פחמימות שווים לכפית סוכר. למבוגרים שסובלים מעודף משקל או בעיות סוכר לא מומלץ לצרוך את הקרחונים על בסיס יומי.

לייט ודיאט: לאוכלוסייה ייעודית

כל הארטיקים והקרחונים הדיאטטיים שנבדקו מכילים ממתיקים מלאכותיים, והדיאטניות מציינות כי גם אם מחקרים לא מצאו בעיה בריאותית בצריכתם בקרב מבוגרים, הם אינם מומלצים לילדים. "ההשפעות על ילדים לא נבדקו מספיק", אומרת מזור. "אלה מיועדים למי שזקוקים לתחליפי סוכר עקב בעיה בריאותית או מי ששומרים על המשקל". הדיאטניות מציינות כי יש לשים לב לסוג מסוים של ממתיקים רב כהליים ששמם מסתיים באותיות "ול", כמו מלטיטול, שעלולים לגרום למי שרגיש אליהם כאבי בטן ובעיות עיכול.

בחלק מהארטיקים שנבדקו נמצאים כמה סוגי ממתיקים. "ריבוי הממתיקים אמנם נשמע מאיים יותר, אך בפועל הוא מוריד את כמותם הכוללת בארטיק", אומרת סוקמן. "למשל, כשעושים שימוש רק בסוג ממתיק אחד צריך להשתמש בכמות גדולה יחסית ממנו, אך אם עושים שימוש בשניים, צריך כמות קטנה יחסית מכל אחד – משהו בסינרגיה בין כמה סוגים מאפשר להוריד את הכמות שלהם, וזהו יתרון בריאותי שגם מטשטש את טעם הלוואי".

סוקמן מוסיפה כי חלק מהארטיקים הדיאטטיים לא בהכרח מופחתי קלוריות יחסית לארטיקים שאינם דיאט, כמו אלה בקטגוריית השומן הצמחי. ארטיק כזה הוא שוקולד לייט של נסטלה, המכיל כ-100 קלוריות וכ-20 גרם פחמימות ב-100 גרם. "למי ששומר על המשקל אין בהם יתרון – אלא רק למי שסובל מבעיית איזון רמות סוכר".

ארטיקים מופחתי קלוריות: חלופה לשמנת

"מוצרים אלה אמנם עשירים בסוכר, אבל השומן בהם מופחת, לכן הם יכולים להוות חלופה לארטיקי השמנת", אומרת סוקמן בהתייחסה לארטיקים העשויים שומן חלב ויוגורט, המכילים פחות מחצי כמות הקלוריות שבארטיק שמנת וכ-1.5 גרם שומן בלבד.

"את אלה שעשויים מיוגורט ניתן לראות כמעדן יוגורט ופירות שהוקפא", היא אומרת. גם מזור מסכימה כי הם עדיפים על ארטיקי השמנת עבור מי שרוצה ארטיק חלבי לא משומן צמחי. אך היא מסייגת כי את יתרונות החיידקים הפרוביוטיים שקיימים ביוגורט, ככל הנראה אין בהם.

מנסטלה נמסר: "גלידה היא קינוח מפנק שיש לצרוך במידה. אנו מציעים מגוון גלידות המתאימות לכל הצרכנים ומאפשרות בחירה במינון של אחוזי שומן וסוכר".

משטראוס נמסר: "בקרב הצרכנים יש ביקוש לגלידות עשירות בשוקולד ותוספות, כמו גם למוצרים לצריכה יומיומית מופחתי קלוריות ושומן".

קישור לכתבה המקורית